Glosy

+Joey De Francesco

 

 

ROZHOVOR MILANA TESAŘE S MARTINEM BRUNNEREM - BACKLINE PRO FESTIVAL

23.6.2014

- Stává se u koncertů světových hvězd (mluvíme teď o těch, kteří si své nástroje nevozí s sebou) častěji, že trvají smluvně na konkrétním nástroji, nebo spíše důvěřují pořadateli, že kvalitní nástroj zajistí?

Naprostá většina hudebníků si samozřejmě nástroje vozí sebou, pokud  je poberou. Vyjímkou byl jenom  Dave Liebman, který zahraje na cokoliv a je nenáročný a Gianluigi Trovesi, který přijel s klarinetem, ale bez saxofonu. S nabízeným nástrojem spokojený nebyl, nepomohl ani opravář, ale všechno nakonec v pořádku odehrál. Značka nástroje jim byla úplně jedno. Jiná situace je třeba u kláves, kdy hudebníci často trvají na konkrétním nástroji, kvůli specifickému zvuku, třeba  Craig Taborn  požadoval stařičké elektrické piano Fender Suitcase. Myslím, že jsou v republice asi dva tři kousky. 

- Pokud si jako pořadatel potřebujete nástroje půjčovat, které instituce/firmy nejčastěji oslovujete a proč zrovna je?

Dlouhá léta spolupracujeme s firmou Tschepitz, funguje dokonale, nikdy nebyl důvod koukat po jiné.

- Volíte někdy místo koncertu podle kvalitního nástroje, nebo je spíše zvykem kvalitní nástroj na místo koncertu přestěhovat?

V případě festivalu Jazz Goes To Town využíváme velký sál Kongresového centra Aldis, s obrovským jevištěm, které původně sloužilo schůzím bolševiků. Dnes se tam místo předsednictva vejdou dva big bandy vedle sebe.  Proto je tahle budova pro festival nezbytná. Hlavní festivalové večery tvoří čtyři kapely, přesto je v jejich průběhu jenom jedna hlavní přestávka, vše lze připravit a zadrátovat během odpoledne.

- Setkal jste se na léta pořádání festivalu s nějakým zvlášť náročným nebo zvlášť kuriózním případem shánění/půjčovní nástroje pro hudebníka?

Kuriozních, ale i dramatických situací bylo za dvacet let trvání Jazz Goes To Town několik. Velký problém byl třeba se zajištění varhan Hammond B 3, kterých pokud to má být opravdu původní originál není u nás mnoho, ale Al Kooper požadoval dvě Leslí bedny. A věděl dobře proč to chce. Řada muzikantů se snažila pomoct, po česku různé bedny sinchronizovat, problém byl spojovací kapel. Situace vypadala nejistě a neřešitelně. Nakonec jsme objednali krásný nástroj z muzea Hammondek v Rakousku. Al Kooper potom s jejich pomocí odehrál v Česku tři krásné koncerty.

- Mají specificiké požadavky na kvalitní nástroje i čeští hudebníci, kteří na Vašem festivalu vystupují?

Nemají … ale přál bych jim, aby je do budoucna měli a nejen na nástroje.